NIEUWS EN UPDATES

Hoe wordt je Facebook post gelezen? Vijf Hacks voor gratis Facebook promotie!

Vijf tips en trucs voor Facebook MarketingHoe kun je er voor zorgen dat je berichten op Facebook wel gelezen worden en er zelfs extra kliks naar je sites door ontstaan? Vijf tips die er voor zorgen dat je berichten op Facebook meer aandacht krijgen.

Facebook is “broken by design”. Om écht aandacht te krijgen voor wat je op Facebook zet moet je betalen. Toch? Nee, niet altijd. Er zijn een aantal tips die er voor zorgen dat je bericht wel degelijk gelezen wordt op Facebook.

Tip #1 – Gebruik Facebook

Post niet simpelweg links naar je blog, Youtube, of instagram. Content delen is makkelijk, vooral met al die tooltjes voor automatisch delen, maar Facebook heeft liever dat je gewoon via Facebook zelf originele berichten plaatst. Zie ook Tip #3 in dit kader.

Tip #2 – Stel vragen

Post niet “eenrichtingsverkeer”. Stel een vraag. Zorg dat mensen reageren op je berichten. Reacties en likes op je bericht zorgen er voor dat je bericht weer ‘hoger in de tijdlijn’ komt.

Tip #3 – Varieren!

Zorg voor gevarieerde content. Berichten, Foto’s, Video. Varieer ook in tijdstip. Facebook ziet graag dat je een actieve gebruiker bent van het platform en beloont je daar voor. Je berichten krijgen meer aandacht.

Tip #4 – Reageer!

Veel organisaties posten op facebook een bericht onder het motto “hit and run”. Als er respons op komt, reageren ze niet. Of, erger nog, ze verwijderen reacties(!) zeker als die “negatief” zijn. Het verwijderen van reacties is een hele slechte vorm van “damage control”. Het irriteert mensen mateloos als je dat doet. Reageer! En dan natuurlijk niet door boos te worden maar als mensen met kritiek reageren of een klacht: los het op of ga het gesprek met ze aan.

Natuurlijk zijn er ook “trollen” die je alleen maar willen pesten. Stel, je verkoopt producten en ze claimen dat je “rommel verkoopt”. Ga er op in: zegt, bijvoorbeeld, “Vervelend dat je een slechte ervaring met ons product hebt gehad. Om welk product gaat het? Kun je in een privé bericht svp je bestelnummer doorgeven, dan gaan we er mee  aan de slag!”. Daarmee neem je de klager de wind uit de zeilen en zien andere lezers dat je je klanten serieus neemt!

Tip #5 – Link eens naar een ander!

Plaats niet alleen informatie over je eigen bedrijf of instelling. Post ook met enige regelmaat informatie, die voor de volgers van je pagina relevant is, van anderen.

Ook andere sociale media

Deze tips kun je ook op andere sociale media toepassen zoals Google+, Twitter en LinkedIN. Gegarandeerd dat je meer verkeer genereert naar je site als je op deze manier te werk gaat!

Deel deze pagina via:

Pas op voor valse emails die van ING lijken te zijn

Phising Scam Email INGOp dit moment gaat er een bedriegelijk echt lijkende email rond welke afkomstig lijkt te zijn van de ING. Klik niet op de links, reageer niet, gooi de email meteen weg.

Phishing of scam mails die afkomstig lijken te zijn van banken, organisaties en allerlei zogenaamde wedstrijden worden steeds professioneler nagemaakt. Ze lijken steeds echter. Ook spelen ze steeds meer en beter in op de actualiteit. Zo ook de bijgaande email die zogenaamd namens de ING wordt verzonden.

Helaas is het niet altijd mogelijk voor onze spamscanner en anti-virus software om deze emails te onderscheppen. Dit komt omdat de emails zodanig zijn gemaakt dat ze door de software als “legitiem” worden beschouwd.

ING GAAT OVER OP APP

De ING gaat over op het bevestigen van betalingen met een App, in plaats van de ‘TAN-codes’. Deze email speelt hier zeer gehaaid op in.

De ING bank informeert nooit haar klanten op deze manier, zij gebruiken geen email voor communicatie met klanten.

ANDERE DIENSTVERLENERS

Helaas zijn er, om de verwarring compleet te maken, ook dienstverleners die wél op deze manier met hun klanten communiceren (een zeer slechte zaak!) en “klikbare links” in hun emails meesturen zodat mensen kunnen klikken op een iDEAL plaatje om ze te betalen.

Ons advies is: nooit doen. U weet immers niet of het legitiem is of niet? Aanbieders die op deze manier facturen verzenden houden zich niet aan de regels voor elektronisch factureren. De belastingdienst heeft op haar website helder uiteen gezet hoe een organisatie dat dient te doen. Klik hier voor meer informatie.

Een digitale factuur is precies dat: een factuur. Een betalingsverzoek per email voldoet in de meeste gevallen simpelweg niet aan de eisen die wettelijk gesteld worden (klik hier).

Deel deze pagina via:

Alle servers bijgewerkt naar PHP7 (default)

In verband met een aantal oude websites die nog gebruik maakten van ‘legacy code’ (verouderde webshops e.d.) was alleen server12 nog niet bijgewerkt naar PHP7.x. Een situatie die echter niet langer houdbaar is zoals ook de onderstaande tijdlijn laat zien. Wij hebben de server bijgewerkt naar versie 7.2.

PHP support versies

(bron: PHP.NET)

Voor PHP 5.6 stopt de support volledig op 31 december 2018. Server 12 is nu voorzien van PHP 7.2.Dti betekent dat sommige websites niet meer werk(t)en. Wij hebben in die gevallen dat wij een melding kregen dit voor U aangepast. Er is namelijk nog wel een ‘fallback’ optie naar versie 5.6 voor websites die niet werken met 7.2. U kunt hier lezen (PDF-bestand) hoe u deze instelt.

GEBRUIK OP EIGEN RISICO

Aangezien versie 5.6 van PHP geen updates meer krijgt, betekent dit dat het gebruik er van potentieel onveilig is. Wij zullen op termijn deze PHP-versie daarom moeten uitfaseren. U dient Uw website hier op aan te passen.

Op dit moment is er nog zéér veel software die op versie 5.6 van PHP draait. Er zijn ook heel veel hostingbedrijven die hier nog mee werken. Wij kiezen er voor om als ‘default’ instelling áltijd een recente PHP-versie te gebruiken.

INSTALLATRON

Door de update naar PHP7 was de Installatron service, waarmee U ondermeer programmatuur als WordPress, Joomla, Prestashop e.d. kunt installeren, ook (tijdelijk) niet beschikbaar. Deze is eveneens bijgewerkt naar de allernieuwste versie zodat deze nu weer naar behoren werkt.

 

Deel deze pagina via:

Wat weet Google allemaal van Mij?

Google Zoekmachine SEO

Wist je dat Google alles wat je doet online (zoeken, youtube video’s, websites die je bezoekt en zo meer) opslaat en voor altijd bewaart? Je kunt deze data verwijderen. Want: waarom zou je dat allemaal ergens op een Google server willen laten staan? Zelf heb je er hoegenaamd niets aan. Google des te meer.

Die data kun je ook met een paar muisklikken verwijderen. Daarmee ben je overigens niet van het Google-stalken verlost maar in elk geval is veel van je data van hun servers verwijderd.

WAAR STAAT HET?
De data die Google van je opslaat kun je vinden via deze link.

google activiteit privacy data verwijderen

Je ziet dan bovenstaande scherm. Klik op “Activiteiten verwijderen op basis van” en kies wat Google mag bewaren en wat niet.

WAT BEWAREN ZE PRECIES?
Wat bewaart Google zoal als het om je data gaat? Deze website vertelt meer er over. Wi-Fi inlogs met je telefoon, zoals gezegd: je surfgedrag op telefoon, computer etc. (mits ingelogd), en ga zo maar door. Zelfs een telefoon die niet actief gebruikt wordt (in slaapstand) logt zo’n 10x vaker in bij Google’s servers als een Apple telefoon doet. Let wel! Een Apple telefoon logt dus óók voortdurend in bij de Apple servers!

WIE VOLGEN ZE?
Google volgt niet alleen mensen die ingelogd zijn bij Google of een Android telefoon hebben. Zo’n 75% van de top-websites geeft data door aan Google. Dus ook als je “anoniem” met je Firefox browser, niet bij Google aangemeld, aan het surfen bent verklikken die websites je bij Google en geven door dat jij, met je computer, bij hen op bezoek bent geweest. Hoe? Op basis van het IP-adres van je internet-aansluiting.

Ben je daarnaast ook nog eens gebruiker van een Google Apparaat of dienst (bijvoorbeeld de zoekmachine van Google, Gmail, een Android telefoon, Youtube) dan gaat het dus nog veel verder. Jij, als gebruiker, bent namelijk het product van Google. Dat product, de ‘data’ die daar bij hoort, is wat ze kunnen vermarkten op diverse manieren. Bijvoorbeeld in geagreggeerde statistieken (niet zo erg) of in “persoonlijke aanbevelingen” (wel erg want dit betekent dat ze advertenties op jouw gedrag baseren en op je afvuren).

MAAR IK HEB TOCH NIETS TE VERBERGEN?
En dan komt vaak de eeuwige dooddoener “dat maakt me niets uit, want ik heb niets te verbergen”. Dat is niet waar. Iedereen heeft zaken die hij of zij gewoon privé wil houden. Je laat toch ook niet de deur van de badkamer open staan als je naar het toilet gaat of in bad zit (uitzonderingen daargelaten..) of geeft aan iedereen je PIN-code af?

In principe wil iedereen gewoon privacy. Google schendt deze privacy. Net als Apple, Facebook en andere online diensten. Het er van bewust zijn dát zij dat doen is een goed begin. Maatregelen nemen is de tweede stap: Ad Blockers, Ghostery, je Google geschiedenis af en toe schonen, locatie-gegevens uit zetten etcetera. Helemaal vrij van de Google, Facebook, Microsoft of Apple stalking zul je daarmee niet zijn.

 

 

 

Deel deze pagina via:

GhostDNS besmet meer dan 100.000 WiFi-routers met malware

Chinese Cybersecurity onderzoekers hebben een wereldwijde, nog steeds voortgaangde, besmetting met malware ontdekt van wifi-routers. Inmiddels zijn meer dan 100.000 routers besmet.

Voornaamste doel: het stelen van inloggegevens van banken en andere financiële instellingen waardoor onder andere Uw rekening geplunderd kan worden.

GhostDNS Wi-Fi routers gehackt

MALWARE BESMETTING
De wifi-routers, die bij particuliere gebruikers en (kleine) ondernemers worden gebruikt, zijn besmet met een softwareprogramma dat er voor zorgt dat de DNS-instellingen gewijzigd worden. Daardoor worden mensen omgeleid naar andere websites dan de website die ze dénken te bezoeken. Voornaamste doel: het stelen van inloggegevens van banken en andere financiële instellingen waardoor onder andere Uw rekening geplunderd kan worden.

TheHackerNews weet te melden dat GhostDNS via het internet scant op ip-adressen (het nummer van uw internet-aansluiting) van routers die zwakke of géén wachtwoordbeveiliging gebruiken. Daarna breekt men bij een ‘hit’ in, verandert de router instellingen en kaapt zo uw verbinding met diverse websites.

ANTI-VIRUS SOFTWARE HELPT NIET
Onder andere routers van Cisco, D-Link en Thomson – en nog een lange lijst andere merken – zijn getroffen door de hack. Tegen deze vorm van kapen is anti-virussoftware zinloos. De enige oplossing, vooralsnog, is het instellen van een (veilig) wachtwoord op uw router. Zie de handleiding van uw router voor meer informatie hierover.

Meer informatie en details op TheHackerNews.

Deel deze pagina via:

Zorg dat je website Mobile First wordt bij Google. De Kracht van de Eenvoud!

Helpt het om je website aan te passen op basis van de (nieuwe) inzichten in webdesign? Krijg je meer bezoekers en helpt het om je website bijvoorbeeld te vereenvoudigen en sneller te maken? Wij denken van wel. Sterker nog, onze eigen website is het bewijs.

Al geruime tijd merkten we dat het aantal bezoekers op de website niet echt meer steeg. Los daarvan was de bounce-rate in onze ogen te hoog. Onze oude site was hoognodig aan een make-over toe maar tijd er voor hadden we niet want: de klanten gaan voor! Onder het motto “dan moet je tijd maken” even pas op de plaats en de afgelopen tijd flink gesleuteld aan onze eigen site. Dat ging geleidelijk want de bezoekers moeten natuurlijk wel wennen aan de vernieuwingen.

KNOWN ISSUES
Daarbij passen we uiteraard zaken toe waarvan we weten dat het werkt en (ook) aan anderen aanraden: sneller maken van de site, overbodige bling-bling er uit slopen (de slider is er bijvoorbeeld recentelijk uitgeghaald). Daarnaast was er natuurlijk ook de nodige optimalisatie -in een eerder stadium- gedaan voor bijvoorbeeld de SEO om onder andere hoger in Google te komen. Maar ook de andere aanpassingen die we deden hadden gunstige gevolgen voor onze positie in Google en de gebruikerservaring.

MOBILE FIRST
Van Google kregen we dan ook niet lang daarna bericht dat ze ‘mobile first’ indexering voor onze website gingen gebruiken. Dat betekent dat de website dusdanig is geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers dat google’s crawlers eerst de mobiele inhoud indexeren en tonen aan de mobiele gebruikers. Want, zoals vaker gemeld, het web is tegenwoordig voornamelijk ‘mobiel’.

De mobiele bruikbaarheid van onze website genereert sinds begin deze maand dan ook geen enkele foutmelding meer bij Google. Het spreekwoord is vaak, als je iets zoekt, “Google is Your Friend”. Maar qua indexering en geschiktheid van je website ‘vrienden worden met Google’ valt niet altijd mee.

De verbeteringen zijn dan ook duidelijk in het Google Dashboard terug te zien.

Pageviews en BounceRate Google Analytics Hoger in Google komen

Het aantal gebruikers stijgt (33,9%), de pageviews zijn significant gestegen (verdubbeld!) net als het aantal sessies en de ‘bounce rate’ is met ruim 8% gedaald. Die daling is vooral toe te schrijven aan het weghalen van de slider op de voorpagina. De cijfers van Google Analytics, hieronder, spreken voor zich.

Zoals eerder gemeld zijn sliders een leuke marketingvinding en vooral heel leuk voor managers. Maar voor je conversie (omzet via de site) doen ze niets, integendeel. Mensen kunnen er op mobiele platformen niets mee. Liever een eenvoudiger opzet die wél omzet genereert dan veel eye-candy op je site die mensen doet besluiten hun heil elders te zoeken!

MOBILE FIRST, HOE DOE JE DAT?
Mobile first is al een paar jaar een ding bij Google. Gek genoeg beseffen veel bedrijven en ook webdesigners zich dat niet en gaan onverdroten voort – ze ontwerpen voor de PC-schermen van 20″ en groter.. Responsive design is nog vaak een stiefkindje. Bij onze ontwerpen, voor klanten en ook onze eigen sites, gaan we al een tijdje uit van de mobiele gebruiker.

Belangrijke aandachtspunten in het ontwerp:

  • een goede mobiele versie van je website (spreekt voor zich uiteraard!);
  • focus op de snelheid van je website. Ook op 4G moet een website vlot laden! Dit kun je bereiken via ontwerp-maatregelen en zaken als goede caching e.d.. Uiteraard is snelle hosting ook belangrijk.
  • breng duidelijke structuur aan in je site. Mobiel gebruik is heel anders dan desktop gebruik!

Mobile first werd in 2016 al aangekondigd door Google. In 2017 zijn ze er mee gaan testen en langzaam gaan invoeren. Voor meer details over aanpassingen aan je website zie de informatie van Google hier over.

HET BETAALT ZICH TERUG..!
Deden wij het zelf niet eens goed? Jawel. We bestaan als hostingbedrijf tenslotte niet voor niets al bijna 20 jaar. Maar, wat we met dit artikeltje maar willen duidelijk maken: er is áltijd ruimte voor verbetering.

Wij hielden al heel lang rekening met de mobiele gebruiker (zie bijvoorbeeld een eerder gemaakt screenshot boven aan deze pagina). Maar zoals gezegd: er is altijd ruimte voor verbetering. Soms zelfs met een paar simpele ingrepen! Het kost natuurlijk wel wat tijd of geld, maar dat betaalt zich ruim terug in stijging van het bezoek en het vasthouden van bezoekers op je site.

Het vasthouden van bezoekers is namelijk heel belangrijk. Je startpagina moet zich onderscheiden, ook op het mobiele platform, en helder zijn en uitnodigen tot ‘doorklikken’ en lezen. Is die startpagina namelijk uitnodigend genoeg dan accepteert men op onderliggende pagina’s, ook op mobiele platforms, meer tekst en uitleg.

Tot zover een kijkje in onze eigen keuken. Wilt U dat wij Uw website ook optimaliseren? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. Klik hier voor meer informatie.

Gratis test mobiele website ontwerp

TEST JE WEBSITE
Je kunt je website eenvoudig en gratis testen via https://ready.mobi. Deze website laat zien hoe je website er uit ziet op de desktop en een aantal mobiele apparaten. Niet alleen het ontwerp moet getest worden. Ook of het daadwerkelijk werkt. Doe bijvoorbeeld eerst een paar kleine aanpassingen en kijk hoe zich dat vertaalt naar bezoekersaantallen, bounce rates en doorklikken op de website (aantal pagina’s per bezoeker). Dat is een altijd doorgaand proces. Wij zijn er inmiddels al zo’n twintig jaar mee bezig, .. en nog ontdekken en leren we bijna wekelijks weer iets nieuws! Denk dus niet dat U “klaar” bent als de website geoptimaliseerd is voor Mobile First. Want het internet is een dynamische omgeving. Met Google voorop als het om wijzigingen gaat!

 

Deel deze pagina via:
Wordpress Webdesign WooCommerc Webwinkel met iDEAL

Hoe krijg je meer omzet via je website?

Hoe kun je via een website meer verkopen, meer omzet, krijgen? Is dat erg moeilijk? Wat zijn de bewezen oplossingen daar voor?

KISS

Meer verkoop via je Website? KISS!
KISS – Wikimedia Commons

Wie kent ze niet? De rockband die sinds 1973 de zalen platspelen met hun snoeiharde rock muziek.

Maar we hebben het hier niet over de favoriete muziek van de hardrockers. KISS staat voor de bekende term “Keep It Simple, Stupid”. Een beetje bot natuurlijk. Maar, niet minder waar! Tegenwoordig noemen ze dat in goed Nederlands dan ook wel “Opa-proof”.

Zeker voor een website geldt dat eenvoudige websites een hogere conversie (verkoop!) behalen. KISS (de band) had het KISS-principe uitstekend begrepen. Simpele recht toe, recht aan muziek. Een heldere, herkenbare, visuele presentatie. Iedereen wist bij het zien van deze mannen met make-up waar het om ging, wat ze “verkochten”, en wie het waren. Dat principe moet ook gelden voor een website.

Onderstaand een aantal tips voor het maken van een website die herkenbaar is en er voor zorgt dat mensen niet na het bezoeken van de homepage direct vertrekken. Daarnaast zorgen deze ontwerp-principes voor een hogere omzet.

HOMEPAGE

De homepage is natuurlijk het belangrijkste want: daar komen de meeste bezoekers op binnen. Die startpagina moet zo duidelijk mogelijk je boodschap, dienst of product communiceren. Verkoop je via je website een mooie collectie jassen? Laat dat er dan van af spatten. Verkoop je bijvoorbeeld webhosting (zoals wij doen) laat er dan geen twijfel over bestaan bij de bezoeker dat ze dat (juist) via jou kunnen krijgen.

Goedkope en Betrouwbare Webhosting, Webdesign en Domeinregistratie

Onze homepage heeft daarnaast grote, duidelijke, “drukknoppen”. Mensen kunnen, zeker met een mobiele telefoon of tablet, maar lastig op kleine linkjes (verborgen in tekst) klikken.

RESPONSIVE

Dat is meteen het tweede onderwerp: zorg er voor dat je website responsive is. Dat wil zeggen: op de PC moet het er goed uit zien, maar (vooral) ook op een tablet en/of smartphone. Want: ruim 60% van het internetverkeer is tegenwoordig via smartphones.

Voor een responsive website hoef je echt geen hele moeilijke “content management systemen” of peperdure (app)ontwikkelaars aan te trekken. Kijk maar eens naar dit voorbeeld van een eenvoudige responsive site. Helemaal in HTML gemaakt.

Met de KISS principes in gedachten kan dit voor bepaalde diensten al voldoende zijn. Denk bijvoorbeeld aan een klussen- of schildersbedrijf?

GEEN SLIDERS!

Voor de meeste websites zijn sliders géén goede oplossing. Als je een website hebt waar je graag zaken onder de aandacht wilt brengen maar niet kunt kiezen welke, dan wordt er vaak gekozen voor een “slider”. Of, omdat de designer het zo mooi vindt. Of .. “omdat iedereen het doet”. De allerslechtste reden voor een slider is het tevreden stellen van de eigen organisatie. Managers zijn gek op een slider. Want: iedereen, of ieder product of afdeling, komt dan aan bod. Toch? Nee. Integendeel. De bezoeker neemt het niet eens waar wat in de slider staat of vind het op zijn minst irritant.

Er zijn verschillende redenen om het toch vooral niet te doen:

  • het zorgt er voor (onderzoek) dat de verkoop schrikbarend daalt want: mensen negeren het óf vinden het op zijn best verwarrend zo’n bewegende serie plaatjes.
  • het zorgt er voor dat uw website heel traag wordt!
  • het heeft een negatieve invloed op de SEO (Zoekmachine Optimalisatie), oftewel: lager in Google. Terwijl je juist hoger in Google wilt komen!
  • overbodige extra code in de website;
  • werkt niet goed op een smartphone (waardoor je 60% van de markt niet bedient!).

Deze site maakt het snel duidelijk waarom je dit niet moet gebruiken (opent in nieuw venster).

Eerlijk is eerlijk. We vinden ze zelf ook heel erg mooi. Maar bij het vermarkten van een dienst is er uiteindelijk maar één ding dat telt: “conversie ratio”. Liever kiest u voor één, duidelijk ondersteunende, afbeelding die uw dienst, product of idee helder uitdraagt. En niet voor een carousel met tien verschillende afbeeldingen.

ABOVE THE FOLD

Zorg er voor dat de meest belangrijke zaken meteen in beeld zijn, “above the fold” zoals dat heet. Dit is een term uit de krantenwereld. Het betekent dat het belangrijkste nieuws, op de voorpagina van een krant, boven de (letterlijke) vouw te zien is. Dit nodigt mensen uit de krant te kopen. Dit principe is nog steeds van toepassing, ook in de digitale wereld.

Een website moet dus direct in de ‘bovenste helft’ oftewel zonder dat mensen naar beneden moeten scrollen meteen laten zien “wat er te koop is”. Dit is al zo lang het internet bestaat één van de gouden regels. De eerste websites, in 1996, die we opleverden voldeden hier al aan.

Als je die ruimte opvult met (grote) mooie sliders of andere niet relevante zaken, dan zul je zien dat bezoekers de website verlaten. Dit zorgt voor een hoge “bounce rate”.

SNELHEID WEBSITE

De laadtijd van een website is heel belangrijk. Gemiddeld wachten mensen maximaal 3 seconden tot er wat in beeld komt. Is uw website dusdanig traag dat er na drie seconden nog niets staat, of geen relevante informatie, dan neemt de bezoeker aan dat de website niet werkt en gaat een andere website bezoeken of terug naar google omdat de mensen denken dat de website “uit de lucht” is of een probleem heeft. Heb je een WordPress website en wil je die sneller maken, kijk dan hier voor meer informatie daar over.

Niet alleen het ontwerp van de website is belangrijk voor de snelheid, ook de hosting uiteraard. Heb je bijvoorbeeld een website die door je webhoster in de Verenigde Staten, Frankrijk of Duitsland gehost wordt (wat veel Nederlandse hostingaanbieders doen!) dan is deze meestal trager dan wanneer je hosting in Nederland neemt. Zo staan onze servers bijvoorbeeld in Groningen (Zernike). Dit zorgt voor een sneller ladende website voor mensen in Nederland.

IEDEREEN IS WELKOM

Ze zijn er nog steeds: ontwikkelaars die een website maken die niet werkt op alle platformen. Daarmee bedoelen we: alle browsers. Niet alleen voor Windows, maar ook voor Apple en Linux uiteraard. Onderstaand twee websites vergeleken.

CASUS 1 – BOL.COM
Een mooi voorbeeld van hoe het hoort: de website van bol.com. Die werkt goed onder zowel Chrome als Firefox (links boven). Je zie ook dat de website erg “kaal” is opgezet maar dat ze hun unieke verkoopargument daarbij helder communiceren: gratis verzending. Ook onder de 20 euro. Altijd dus. En daarnaast zijn ze supersnel. Onder de groene banner vervolgens een aantal aanbiedingen. En boven een zoekvenster. Op de bol.com website kún je nagenoeg niet verdwalen. Niet voor niets dat deze webwinkel zo succesvol is. Alle principes voor online verkoop zijn uitstekend toegepast.

CASUS 2 – WEHKAMP
Gek genoeg maakt Wehkamp er een potje van qua ontwerp. Zowel onder Firefox als onder Chrome (op een Linux machine) ziet de website er niet best uit (afbeelding rechtsboven). Eén groot grauw vlak. Met daarboven een zoekscherm.

Zelfs op het mobiele (Android) platform communiceert de website van Wehkamp net helemaal niets. In het zoekvenster staat “Waar ben je naar op zoek”. Maar om iets te zoeken hebben we Google of Bing toch?

De website van Wehkamp moet het dus vooral hebben van hun naamsbekendheid blijkbaar. Onder het motto “mensen kennen ons wel” verwacht men dat bezoekers wel komen en vervolgens in het zoekscherm wel in gaan typen wat ze bij deze webwinkel willen kopen.

Daardoor verleidt je mensen nergens toe. Je straalt ook niets uit naar de mensen. Geen “dit moet je echt hier kopen” of “hier zijn wij dé specialist in”. Het zou ons dan ook niets verbazen als de Wehkamp website (met véél te veel ruimte om je email adres achter te laten) een enorm hoge bouncrate heeft.

Concurrent Neckermann heeft het wat dat betreft beter begrepen. Helaas krijg je daar weer opeens een pop-up in beeld. Ook “heel erg 1995” zoals we dan wel eens zeggen. Ook hier voor geldt: niet doen.

SAMENVATTING

Samenvattend zijn dit de belangrijkste elementen:

  • geen overbodige aandacht afleiding waardoor er onduidelijkheid ontstaat;
  • grote “knoppen” gebruiken of afbeeldingen die uitnodigen tot ‘doorklikken’;
  • duidelijk communiceren wat je méést belangrijke dienst, product of boodschap is;
  • responsive website;
  • géén sliders (carousel) gebruiken wanneer het niet hoeft!
  • snelle hosting, bij voorkeur in Nederland;
  • goed ontwerp (“above the fold”).

Tot slot: bedenk voor je een website gaat maken of aanpassen wie je publiek is. Een website gericht op programmeren is toch echt iets anders dan een online fietsenzaak of boekenwinkel. Hulp of advies nodig voor het maken van een website? Kijk dan eens naar onze aanbiedingen. Wij zijn U graag van dienst bij het maken van een effectieve, responsive, website voor een scherpe prijs!

Deel deze pagina via:

Vijf ziekmakende problemen door kantoortuinen

Kan een kantoortuin mensen ziek maken? Natuurlijk: als één van de collega’s griep krijgt, volgt de rest al snel. Maar daar gaat het niet om. Andere problemen kunnen door met véél mensen in één ruimte te werken je daadwerkelijk ziek maken.

De Kantoortuin. Het idee werd geïntroduceerd in de jaren ’60 en recent nog maakte ik mee dat een instelling “af wilde van de verkamering” en besloot alle werkkamers tot één grote vlakte om te bouwen. Tot ongenoegen van de werknemers maar de argumenten zijn simpel: “het is goedkoper en efficiënter”. Dit terwijl er al jarenlang onderzoeken worden gedaan waaruit telkens maar weer blijkt dat de grote kantoortuinen (met soms tot wel 60 à 70 mensen op één open vloer!) daadwerkelijk ziekmakend zijn. Het kan dan wel aan één kant goedkoper zijn maar anderzijds is het ziekmakende effect er van (hoger en langduriger ziekteverzuim!) én het negatieve effect op het algemene gevoel van welbevinden van de medewerkers op hun werk een niet te onderschatten kostenpost.

De winst die behaald wordt in een kantoortuin is bijvoorbeeld dat het makkelijker is voor “projectmatig werken”. Maar laten we wel zijn: het gros van de mensen in een kantoortuin doet dat niet. De claim dat het de productiviteit verbetert is ook niet waar: “in tegenstelling tot wat vaak geclaimd wordt, [blijkt dat] kantoortuinen de communicatie tussen medewerkers en de werktevredenheid & productiviteit van medewerkers niet bevorderen. De meeste studies laten juist het tegenovergestelde zien” (Pyschologische effecten kantoortuinen).

ONDERZOEK
Uit een recent onderzoek van Specsavers bleek dat de vijf meest voorkomene klachten waren: Concentratieproblemen (51%), frustratie (36%), onrustig gevoel (34%), vermoeidheid (27%) en hoofdpijn (17%). Dit zijn gevolgen van de geluidshinder op kantoortuinen. Uit Deens onderzoek blijkt dan ook dat werknemers die in een kantoortuin werken, vaker ziek zijn (62%) dan werknemers met een eigen kamer.

Kantoren in Amsterdam
Foto (c) R. Brinkman, Brinkman.IT

Daarom ook dat vriend en vijand verbaast reageerde toen er van het nieuwe hoofdkantoor van Apple foto’s naar buiten kwamen en daarop te zien was dat Apple medewerkers nu ook in de verguisde kantoortuinen moeten werken.

Een belangrijke reden dat managers nog steeds vallen voor dit type werkplek is, volgens een artikel in het NRC, dat managers “vallen voor de gelikte plaatjes” van kantoortuinen. En, .. ze hoeven er zelf niet in te zitten. Meestal heeft de manager grenzend aan de kantoortuin een eigen kantoortje. Waardoor hij of zij zich kan afsluiten voor “de werkvloer”. De manager ervaart de negatieve gevolgen van deze keuze dus niet zelf.

GEHOORSCHADE
Het grootste probleem in de kantoortuin is het geluid. Door langdurige blootstelling aan het kantoorrumoer, ervaren mensen meer stress en worden ze minder gemotiveerd en creatief. Mensen krijgen de neiging zich af te sluiten van hun omgeving door met hun rug naar de anderen toe te gaan zitten of een koptelefoon op te zetten. Hierdoor wordt er juist minder gecommuniceerd en samengewerkt. Veel mensen vinden het bovendien niet prettig vertrouwelijke gesprekken te voeren als iedereen mee kan luisteren. Daardoor wordt er ook minder feedback gegeven. (InfoNU Zakelijk).

Naast geluidmakende collega’s zijn er nog andere (storende) geluidsbronnen in kantoortuinen: computers, printers, radio’s, mensen die door het kantoor heen lopen, de airco, etc. Dit kun je proberen op te lossen met akoestische maatregelen maar over het algemeen is dat niet voldoende effectief. Ruim de helft van de medewerkers heeft het probleem van de geluidsoverlast aangekaart binnen het bedrijf, volgens Managers Online, maar krijgt nul op rekest. In sommige kantoortuinen is het geluidsniveau dusdanig dat mensen die hoorproblemen hebben er niet (meer) kunnen werken.

THUISWERKEN?
Een oplossing voor mensen om wel geconcentreerd te kunnen werken is dan maar “een dagje thuis te werken”. Waardoor er een nagenoeg volledig isolement op gaat trede. Een voor sommige functies en werkzaamheden soms zelfs zeer gewenste situatie. De Thuiswerker is alleen per mail en telefonisch bereikbaar.

Het is een oplossing die werkt als mensen een productieve sprint willen trekken maar als ze alleen maar thuiswerken dan is dat niet goed voor de samenwerking (mits noodzakelijk) met collega’s e.d. en daarom niet altijd geschikt. Een medewerker de vrijheid geven om thuis te werken is echter een door medewerkers vaak zéér gewaarde maatregel.

Thuiswerken – afb. Pixabay

Alleen het idéé al dat mensen kúnnen thuiswerken, mocht het nodig zijn, en daar zelf keuzevrijheid in hebben verhoogt het arbeidsplezier én dus ook de productiviteit. Oók op kantoor!

Uit onderzoek van TNO blijkt dat thuiswerkers, wat ze zelf ook al hadden geconstateerd, veel productiever zijn (Werken2.0). Niet elke functie leent zich voor thuiswerken, maar voor kantoorwerk geldt, zeker op ICT gebied, dat thuiswerken een hele goede (gedeeltelijke) oplossing is.

Voor thuiswerken heb je goede oplossingen nodig. Op afstand kunnen inloggen op de kantooromgeving. Email. Een (eventueel beperkt) intranet dat, liefst, ook gewoon beschikbaar is via internet. Zo heef Brinkman.IT haar volledige bedrijfsadministratie “in de cloud” oftewel op een server in het datacentrum. Zo kunnen wij altijd en overal onze klanten van dienst zijn. Dit zijn oplossingen die mogelijk ook voor uw bedrijf erg handig kunnen zijn als mensen willen thuiswerken.En ook dit kan tegenwoordig met oog voor het milieu door energiezuinige hosting.

U hoeft hiervoor binnen uw bedrijf niet altijd een speciale omgeving in te richten. U kunt ook een (aantal) servers bij ons of onze partners ondebrengen. Uw domeinnaam kan eenvoudig gekoppeld worden met Office365. Waardoor mensen altijd en overal hun email kunnen raadplegen. Voordeel is dat U vervolgens binnen uw bedrijf ook van deze (externe) oplossing gebruik kunt maken. Zodat alles centraal op één plaats staat en U minder omkijken hebt naar zaken als servers, onderhoud, verbindingen enzovoorts.

MILIEUASPECTEN? GELD BESPAREN!
Het is natuuurlijk een open deur intrappen maar vergeet ook de milieu aspecten niet. Thuiswerken is veel beter voor het milieu. Alleen al het feit dat mensen minder (auto)kilometers reizen naar het werk scheelt enorm. Als een bedrijf of organisatie thuiswerken actief ondersteunt is dit -uiteindelijk- ook goedkoper want er is minder ruimte voor huisvesting nodig. De kantoortuin kan dan worden benut door mensen die “flexibel werken” (flexwerken). Met een goede planning en ondersteuning van thuiswerken kun je dan al snel het aantal werkplekken met 20 tot 30% verminderen.

En dat levert véél meer geld op dan alleen maar simpelweg “de verkamering” inruilen voor een ziekmakende kantoortuin! Het is een echte win-win situatie! Goed voor het milieu betekent daarnaast niet alleen “goed voor het imago” maar óók vaak: Goedkoper. En dus: goed voor de bedrijfsvoering!

Deel deze pagina via:

De Toekomst van WordPress – WordPress Gutenberg

Wat gaat de toekomst worden van WordPress? Matt Mullenweg, co-founder van het bedrijf achter WordPress (ook van de Open Source vresie) is altijd een eigenzinnige man geweest uiteraard. Want: visionair.

“We want to make the best tools in the world, and we want to do it for decades to come. I’ve been doing WordPress for 15 years, I want to do it the rest of my life.” – Matt Mullenweg

Helaas lijkt het er op dat WordPress met de ontwikkeling van Gutenberg, en de nieuwe WordPress waar dit toe zal leiden, een weg is ingeslagen die niet iedereen even gelukkig maakt. Sommige mensen menen zelfs dat de kosten voor ondernemers en gebruikers ettelijke honderden miljoenen zullen bedragen. Anderen, met name mensen die training verzorgen, juichen de ontwikkelingen uiteraard toe want: omzet.

VIDEO

In deze (Engelstalige) video een bespreking en test (screenrecordings) van WordPress Gutenberg. De video duurt bijna één uur. Wil je direct naar de conlusies? Klik dan hier.

Een volledige review (Engelstalig), inclusief alle testopmerkingen en Use Cases die gevolgd zijn, is te vinden op de persoonlijke blog van de eigenaar van Brinkman.IT, klik hier.

 

Deel deze pagina via: