NIEUWS EN UPDATES

Vijf ziekmakende problemen door kantoortuinen

Kan een kantoortuin mensen ziek maken? Natuurlijk: als één van de collega’s griep krijgt, volgt de rest al snel. Maar daar gaat het niet om. Andere problemen kunnen door met véél mensen in één ruimte te werken je daadwerkelijk ziek maken.

Door de coronacrisis in 2020 heeft het thuiswerken een ongekend, zei het noodgedwongen, momentum gekregen. We kunnen door de opgedane ervaringen er mee vaststellen dat thuiswerken een uitstekend alternatief is voor het werken op kantoor. Een groot deel van de werknemers heeft nu ervaren hoe het is om thuis te werken en is er zeer tevreden mee. Sterker: ze willen dit blijven doen.

De Kantoortuin. Het idee werd geïntroduceerd in de jaren ’60 en recent nog maakte ik mee dat een instelling “af wilde van de verkamering” en besloot alle werkkamers tot één grote vlakte om te bouwen. Tot ongenoegen van de werknemers maar de argumenten zijn simpel: “het is goedkoper en efficiënter”. Dit terwijl er al jarenlang onderzoeken worden gedaan waaruit telkens maar weer blijkt dat de grote kantoortuinen (met soms tot wel 60 à 70 mensen op één open vloer!) daadwerkelijk ziekmakend zijn. Het kan dan wel aan één kant goedkoper zijn maar anderzijds is het ziekmakende effect er van (hoger en langduriger ziekteverzuim!) én het negatieve effect op het algemene gevoel van welbevinden van de medewerkers op hun werk een niet te onderschatten kostenpost.

De winst die behaald wordt in een kantoortuin is bijvoorbeeld dat het makkelijker is voor “projectmatig werken”. Maar laten we wel zijn: het gros van de mensen in een kantoortuin doet dat niet. De claim dat het de productiviteit verbetert is ook niet waar: “in tegenstelling tot wat vaak geclaimd wordt, [blijkt dat] kantoortuinen de communicatie tussen medewerkers en de werktevredenheid & productiviteit van medewerkers niet bevorderen. De meeste studies laten juist het tegenovergestelde zien” (Pyschologische effecten kantoortuinen).

ONDERZOEK
Uit een recent onderzoek van Specsavers bleek dat de vijf meest voorkomene klachten waren: Concentratieproblemen (51%), frustratie (36%), onrustig gevoel (34%), vermoeidheid (27%) en hoofdpijn (17%). Dit zijn gevolgen van de geluidshinder op kantoortuinen. Uit Deens onderzoek blijkt dan ook dat werknemers die in een kantoortuin werken, vaker ziek zijn (62%) dan werknemers met een eigen kamer.

Kantoren in Amsterdam
Foto (c) R. Brinkman, Brinkman.IT

Daarom ook dat vriend en vijand verbaast reageerde toen er van het nieuwe hoofdkantoor van Apple foto’s naar buiten kwamen en daarop te zien was dat Apple medewerkers nu ook in de verguisde kantoortuinen moeten werken.

Een belangrijke reden dat managers nog steeds vallen voor dit type werkplek is, volgens een artikel in het NRC, dat managers “vallen voor de gelikte plaatjes” van kantoortuinen. En, .. niet onbelangrijk: ze hoeven er zelf niet in te zitten. Meestal heeft de manager grenzend aan de kantoortuin een eigen kantoortje. Waardoor hij of zij zich kan afsluiten voor “de werkvloer”. De manager ervaart de negatieve gevolgen van deze keuze dus niet zelf.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Tijdens een uitzending over het thuiswerken bij Facebook zag ik iets opmerkelijks. De eigenaar van Facebook, Mark Zuckerberg die gewoon zelf in de kantoortuin werkt, tussen zijn teamleden. Maar ook Facebook, een bedrijf dat in principe eistte van personeel dat ze op het hoofdkantoor ging werken, het roer omgegooid.

Topman Mark Zuckerberg zei in een interview dat mogelijk de helft van al het personeel van Facebook binnen vijf tot tien jaar permanent op afstand zal werken. De ervaringen met lockdowns en thuiswerken laten volgens hem zien dat de productiviteit van personeel daar niet onder lijdt” (RTL4).

GEHOORSCHADE
Naast geluidmakende collega’s zijn er nog andere (storende) geluidsbronnen in kantoortuinen: computers, printers, radio’s, mensen die door het kantoor heen lopen, de airco, etc. Dit kun je proberen op te lossen met akoestische maatregelen maar over het algemeen is dat niet voldoende effectief.

Het grootste probleem in de kantoortuin is het geluid. Door langdurige blootstelling aan het kantoorrumoer, ervaren mensen meer stress en worden ze minder gemotiveerd en creatief. Mensen krijgen de neiging zich af te sluiten van hun omgeving door met hun rug naar de anderen toe te gaan zitten of een koptelefoon op te zetten. Hierdoor wordt er juist minder gecommuniceerd en samengewerkt. Veel mensen vinden het bovendien niet prettig vertrouwelijke gesprekken te voeren als iedereen mee kan luisteren. Daardoor wordt er ook minder feedback gegeven. (InfoNU Zakelijk).

Ruim de helft van de medewerkers heeft het probleem van de geluidsoverlast aangekaart binnen het bedrijf, volgens Managers Online, maar krijgt nul op rekest. In sommige kantoortuinen is het geluidsniveau dusdanig dat mensen die hoorproblemen hebben er niet (meer) kunnen werken.

THUISWERKEN?
Een oplossing voor mensen om wel geconcentreerd te kunnen werken is dan maar “een dagje thuis te werken”. Waardoor er een nagenoeg volledig isolement op gaat trede. Een voor sommige functies en werkzaamheden soms zelfs zeer gewenste situatie. De thuiswerker is alleen per mail,  telefonisch en videocalls (bijvoorbeeld een Zoom-conference) bereikbaar.

Het is een oplossing die werkt als mensen een productieve sprint willen trekken maar als ze alleen maar thuiswerken dan is dat niet goed voor de samenwerking (mits noodzakelijk) met collega’s e.d. en daarom niet altijd geschikt. Een medewerker de vrijheid geven om thuis te werken is echter een door medewerkers vaak zéér gewaarde maatregel.

Thuiswerken – afb. Pixabay

Alleen het idéé al dat mensen kúnnen thuiswerken, mocht het nodig zijn, en daar zelf keuzevrijheid in hebben verhoogt het arbeidsplezier én dus ook de productiviteit. Oók op kantoor!

Uit onderzoek van TNO blijkt dat thuiswerkers, wat ze zelf ook al hadden geconstateerd, veel productiever zijn (Werken2.0). Niet elke functie leent zich voor thuiswerken, maar voor kantoorwerk geldt, zeker op ICT gebied, dat thuiswerken een hele goede (gedeeltelijke) oplossing is.

Voor thuiswerken heb je goede oplossingen nodig. Op afstand kunnen inloggen op de kantooromgeving. Email. Een (eventueel beperkt) intranet dat, liefst, ook gewoon beschikbaar is via internet.

Zo heef Brinkman.IT haar volledige bedrijfsadministratie “in de cloud” oftewel op een server in het datacentrum. Zo kunnen wij altijd en overal onze klanten van dienst zijn. Dit zijn oplossingen die mogelijk ook voor uw bedrijf erg handig kunnen zijn als mensen willen thuiswerken. En ook dit kan tegenwoordig met oog voor het milieu door energiezuinige hosting.

U hoeft hiervoor binnen uw bedrijf niet altijd een speciale omgeving in te richten. Gegevens delen, bijvoorbeeld klantgegevens of andere data, kan eenvoudig via online databases en ‘apps’. Uw domeinnaam kan eenvoudig gekoppeld worden met Office365. Waardoor mensen altijd en overal hun email kunnen raadplegen. Voordeel is dat U vervolgens binnen uw bedrijf ook van deze (externe) oplossing gebruik kunt maken. Zodat alles centraal op één plaats staat en U minder omkijken hebt naar zaken als servers, onderhoud, verbindingen enzovoorts. Dit is dus niet alleen weggelegd voor grote ondernemingen, ook kleinere ondernemingen kunnen, met een paar minimale en betaalbare oplossingen, thuiswerken faciliteren.

MILIEUASPECTEN? GELD BESPAREN!
Het is natuuurlijk een open deur intrappen maar vergeet ook de milieu aspecten niet. Thuiswerken is veel beter voor het milieu. Alleen al het feit dat mensen minder (auto)kilometers reizen naar het werk scheelt enorm. Als een bedrijf of organisatie thuiswerken actief ondersteunt is dit -uiteindelijk- ook goedkoper want er is minder ruimte voor huisvesting nodig. De kantoortuin kan dan worden benut door mensen die “flexibel werken” (flexwerken). Met een goede planning en ondersteuning van thuiswerken kun je dan al snel het aantal werkplekken met 20 tot 30% verminderen.

En dat levert véél meer geld op dan alleen maar simpelweg “de verkamering” inruilen voor een ziekmakende kantoortuin! Het is een echte win-win situatie! Goed voor het milieu betekent daarnaast niet alleen “goed voor het imago” maar óók vaak: Goedkoper. En dus: goed voor de bedrijfsvoering!

(oorspronkelijk geplaatst op 16 september 2018, bijgewerkt op 23 mei 2020)

 

Uw database of gegevensverzameling naar de cloud met een app of via uw website

Gebruikt u een database in Access, MySQL of hebt u tabellen met gegevens in Excel die u wilt omzetten naar een webbased applicatie? Steeds meer internet-gebruikers (werknemers, klanten en andere relaties) willen namelijk alles in ‘een app’ gebruiken of op zijn minst overal bij de gegevens kunnen. Zeker nu veel mensen (noodgedwongen) thuiswerken!

Het gebruik van internet gebeurt tegenwoordig voornamelijk via de mobiele telefoon. Wanneer je, als organisatie, nog steeds een website gebruikt die hiervoor niet geschikt is, mis je een enorm potentieel aan bezoekers en dus ook potentiële klanten!

Onze eigen website wordt bijvoorbeeld in meer dan de helft van de gevallen bezocht door mensen die gebruik maken van een mobile device, oftewel een smartphone of een tablet (samen goed voor 53% van het bezoek).

Gemiddeld genomen ligt dat op het internet zelfs nog iets hoger, maar dat komt omdat sommige sites in de vorm van een ‘app’ gepresenteerd worden (een goed voorbeeld is Instagram).

Uw database naar ‘de cloud’!

Om een ‘app’ aan uw medewerkers aan te bieden hoeft u niet speciaal een dure app te laten ontwikkelen als het gaat om het beschikbaar stellen van gegevens die u nu nog in een Access-database of Excel sheet bijhoudt. Wij hebben hiervoor gespecialiseerde software én kennis van databases waardoor wij snel conversies kunnen doen van uw databases naar een webbased “app”: een internetpagina die met de mobiele telefoon of de computer of laptop eenvoudig benaderd kan worden.

Vooral het bijhouden van gegevens in bijvoorbeeld een excel sheet is geen goede oplossing. Gegevens worden niet relationeel opgeslagen, er kan dubbeling van gegevens ontstaan, er is geen centrale administratie. Daarnaast is Excel een spreadsheet: bedoeld voor cijfermatie data en rekenkundige bewerkingen.

Betekent het ‘naar de cloud’ of een ‘app’ brengen dat u vervolgens niet meer uw data in Excel kunt bewerken? Integendeel! Er is een uitstekende export-functie beschikbaar waardoor u ze kunt exporteren, eventueel gefilterd, en daarna weer kunt bewerken in Excel, OpenOffice, LibreOffice of Google Docs. Door echter de centrale opslag zijn de gegevens consistent en kan iedereen altijd over actuele gegevens beschikken! Daarnaast voorkomt u het lekken van verborgen gegevens uit Excel en is het delen met andere partijen (door bijvoorbeeld beperkte toegang te geven) eenvoudiger te realiseren.

database of gegevens via internet app beschikbaar stellen aan medewerkers
Onwikkeling gegevens app/website

Voordelen:

  • overal benaderbaar (via internet) middels computer, tablet of smartphone;
  • rechten voor administrators en gebruikers apart in te regelen;
  • inpasbaar in bestaande applicaties zoals bijvoorbeeld WordPress, Joomla of andere CMS-systemen;
  • gegevens centraal bewaard en beheerd;
  • gegevens altijd up-to-date!
  • veilig en betrouwbaar uw data ‘in de cloud’;
  • geen eigen hardware of software nodig (= geen kosten voor licenties en onderhoud).

U kunt de database op een eigen server plaatsen, of een VPS er voor nemen. Uiteraard kunnen wij de database ook voor u hosten.

Hebt u al een database in MySQL of MariaDB formaat dan kunnen wij een applicatie ontwikkelen zónder daarvoor toegang te krijgen tot al uw data. Middels een kleine interface kunnen wij de structuur downloaden en op basis daarvan ontwikkelen en/of op basis van een .CSV-import.

Meer weten? Neem contact met ons! Klik hier voor ons contactformulier.

Wijziging geldigheidsduur SSL Certificaten

De levensduur (=geldigheid) van commerciële SSL certificaten is maximaal 2 jaar. Dit wordt gewijzigd; de duur wordt ingekort tot maximaal één jaar. De gratis ssl-certificaten van Let’s Encrypt, geldig voor een periode van 90 dagen, worden automatisch vernieuwd en niet gewijzigd.

De “commerciële” certificaten, dat zijn certificaten met een hogere dekking en veiligheidsgraad dan de gratis SSL’s van Let’s Encrypt, worden niet automatisch verlengd en ook handmatig door ons, of door cliënten zelf, geïnstalleerd. Van één van onze leveranciers kregen wij het volgende bericht over de SSL-certificaten:

Per 1 september 2020 wordt de levensduur van SSL-certificaten wereldwijd ingekort naar maximaal 398 dagen. U kunt vanaf deze datum enkel nog 1 jarige SSL-certificaten bestellen. [..] SSL-certificaat aanvragen tot 1 september 2020 kunnen nog voor 2 jaar worden uitgegeven.

Bestaande en vóór 1 september aangevraagde certificaten die een levensduur van 2 jaar hebben worden dus niet ingetrokken maar kunnen na verval niet weer voor een periode van twee jaar worden verlengd.

Hardwarestoring server “Parkstad” [gesloten]

[17-05] Afgelopen nacht is de data in de RAID-set gesynchroniseerd. Daarmee is de servermigratie afgerond. Over enige tijd zullen wij de harde schijf uit de oude server nog vervangen door een nieuwe, waardoor de server volledig met SSD-schijven is uitgerust. Dit zal middels gepland onderhoud verlopen en (eveneens) tot een (korte) downtime van ca. één uur leiden. U wordt hiervan via de gebruikelijke kanalen (deze website, twitter) op de hoogte gesteld.

[16-05] Vanavond tussen 20:30-21:00 is de oude server vervangen door een nieuwe. Er moeten nog een aantal werkzaamheden afgerond worden, maar wij hopen (en verwachten) dat de situatie hiermee gestabiliseerd zal zijn. We hebben één van de harde schijven uit de oude server overgezet in de nieuwe waardoor er geen data verloren gaat. De andere schijf zullen wij nog enige tijd bewaren als extra backup/uitwijk ingeval er toch nog problemen ontstaan.

We hebben aan onze cliënten die ingeschreven staan op de mailinglist/nieuwsbrief vanmiddag hierover een aankondiging gestuurd. U kunt zich hier inschrijven voor de nieuwsbrief.

[16-05] Helaas is vannacht de server weer in storing gegaan. Wij hebben de server vanmorgen handmatig opnieuw opgestart. We bekijken of het mogelijk is dit weekend de server compleet te vervangen. Dit zal leiden tot downtime. U hoeft ons niet te bellen of emailen, wij zijn door onze monitoring-systeem op de hoogte van het down gaan/up zijn van een server.

[15-05] Wegens een hardware-storing (kapot moederbord) van de server van v/h ParkstadCOM VOF waren de diensten op vrijdag helaas enkele uren niet beschikbaar. Wij hebben het moederbord vervangen. Daarna bleken er nog een aantal zaken opnieuw geconfigureerd te worden en was de server weer beschikbaar.

Op dit moment kan de server af en toe nog wat traag reageren in verband met disk-synchronisatie. We hebben de server tevens door onze technische ondersteuning laten controleren op problemen/storingen. Onze excuses voor het ongemak – helaas kan dit (heel sporadisch) een keer voorkomen. De uptime van de server was tot op heden >99,99%. We blijven de server voorlopig extra monitoren.

Nieuwe website opgeleverd Jachthaven Briltil, Zuidhorn

jachthaven briltil zuidhorn wordpress websiteNieuwe website Jachthaven Briltil opgeleverd, mobile first website gemaakt met WordPress. De Jachthaven Briltil is een Jachthaven en mini-camping bij het Groningse Zuidhorn, gelegen in het Westerkwartier van Groningen.

Wij hebben een nieuwe website mogen maken voor de Jachthaven en mini-camping Briltil en deze nu opgeleverd. De website is mobile first. Dat wil zeggen vooral gericht op mensen die mobiel internet gebruiken.

De website is gemaakt ter vervanging van hun eerdere site, die indertijd ook door ons gemaakt was. De website is gebouwd in WordPress met een standaard theme waar we vervolgens enkele aanpassingen in gedaan hebben en add-on’s (plugins) aan toegevoegd heb zoals een interactief google kaartje, contact-formulier, foto-gallerij en in het dashboard voor hen zelf een aantal tools.

Door gebruik te maken van WordPress als CMS is het voor de Jachthaven Briltil mogelijk nu zelf de website eenvoudig te updaten, nieuwsberichten te plaatsen alsmede foto’s e.d.

De website is te vinden via https://www.jachthavenbriltil.nl/

 

Verzenden email via uw account

email testen perfect email verzenden

Verzenden van email kan via uw eigen website’s domeinnaam. Hiervoor is het noodzakelijk dat u de juiste instellingen gebruikt uiteraard en dat is niet altijd even eenvoudig; om allerlei redenen kan de email die u hebt verzonden niet aankomen of afgekeurd worden door ontvangende partijen. Dat is natuurlijk erg vervelend. In sommige gevallen wordt het probleem veroorzaakt door een server-instelling en/of instelling bij de ontvangende partij.

De regels voor email verzending worden steeds strikter met name omdat er veel misbruik van gemaakt wordt. Ook Gmail heeft recent weer aanpassingen gedaan met gevolgen voor sommige van onze clienten met betrekking tot het verzenden van email.

Ook email vanaf sommige van onze servers werd in een aantal gevallen door ontvangers afgekeurd. We hebben samen met een externe dienstverlener alle instellingen gecontrolereerd en geoptimaliseerd en vervolgens vanaf alle servers testmails verzonden. Daaruit blijkt dat de servers nu allemaal (wederom) 100% gevalideerde email (kunnen) verzenden, mits u uiteraard zelf ook uw eigen instellingen correct hebt. Het grootste probleem was dat er op twee servers een ‘rDNS’ (server4 en server 11) verwijzing niet helemaal goed stond. Dit is nu opgelost. Hoewel de meeste providers daar de email niet op afkeurden gebeurde dat in sommige gevallen wel.

Testen van uw email

Lijkt u problemen te hebben met email die niet aankomt? U kunt uw email testen (gratis) via https://www.mail-tester.com/. Komen daar foutmeldingen uit die u zelf niet kunt oplossen, stuurt u ons dan de resultaat-link van de test, dan kunnen wij met u meedenken hier in. Voor vragen over uw email instellingen zie de helpdesk pagina.

 

Storingen door updates WordPress 5.4 en plugins

wordpress logoWordPress heeft recent versie 5.4 uitgebracht van haar CMS-programma. Ook zijn veel plugin-makers erg actief met het uitbrengen van updates. Dit is uiteraard noodzakelijk want vaak gerelateerd aan beveiligingsupdates en/of nieuwe functionaliteiten.

Update: Inmiddels heeft WordPress in verband met onderstaande problemen een patch uitgebracht (versie 5.4.1). Dit lost de meeste problemen op echter zijn er nog wel een aantal plugins die problemen lijken te hebben.

PROBLEMEN DOOR UPDATES

Een aantal van onze cliënten ervaart echter problemen door deze updates: websites die opeens ‘vastlopen’ of crashen. Plugins die niet meer werken of, erger nog, de hele website ontoegankelijk maken. Ook was bij een aantal cliënten de website nog wel beschikbaar maar het dashboard niet te benaderen. Op de WordPress.org site lezen we dat dit probleem niet alleen bij ons voorkomt maar dat mensen wereldwijd er door worden getroffen.

Het lijkt er dus op dat ofwel in WordPress 5.4 er iets dusdanig veranderd is dat er problemen ontstaan ofwel dat bepaalde (verouderde) plugins niet meer ondersteund worden. Er is niet een éénduidige reden aan te wijzen op dit moment, we hebben het gelukkig tot nu toe ook nog maar op slechts een handjevol sites, verspreid over verschillende servers, gezien.

UPDATES UITVOEREN? MAAK EERST EEN BACKUP!

We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: maak éérst een backup van uw website alvorens updates uit te voeren van plugins of WordPress zelf. Dit kan zelfs volledig automatisch, en gratis, via bijvoorbeeld UpDraft. Wanneer u gebruik maakt van de installatron module, die wij bij onze hosting gratis meeleveren in het DirectAdmin panel, en daarmee WordPress updates (eventueel automatisch) laat uitvoeren maakt Installatron in principe altijd éérst een backup. Let er wel op dat de backup goed wordt afgerond: als uw hosting account te weinig ruimte heeft, maak dan eerst ruimte vrij en/of upgrade naar een pakket met meer schijfruimte.

!! Let op – De backups die wij maken zijn “full account backups”, dus als wij die moeten terugzetten is de kans groot dat u “terug in de tijd” gaat: dus ook (zeer) recente email kan verdwijnen. Daarnaast: als u ons té laat van problemen op de hoogte stelt, kan het zijn dat de backup al overschreven is met de data van een inmiddels niet meer werkende site omdat onze backups incrementeel zijn. Handel bij storingen dus altijd direct en maak een support-ticket aan als u ons wilt inschakelen. Een incrementele back-up is namelijk een type backup, dat door nagenoeg alle hostingproviders maar ook door veel mensen thuis, dat alleen de wijzigingen wegschrijft naar een reeds bestaande backup. Is de wijziging een ‘niet werkende website’ dan heeft terug zetten van de backup géén zin meer.

ZORG DAT DE SOFTWARE UP TO DATE BLIJFT

Wij zien regelmatig dat WordPress, Joomla en Drupal websites door de beheerders niet of nauwelijks worden onderhouden. Dit gaat er op een dag onherroepelijk voor zorgen dat uw website het niet meer doet. De onderliggende software, zoals PHP en de MySQL/MariaDB databases worden wél up to date gehouden en verouderde WordPress-websites werken dan “opeens” niet meer. Deze updates móeten wij wel uitvoeren, als wij dat niet zouden doen zouden onze servers kwetsbaar (kunnen) zijn voor hacks. Echter, ook uw website is kwetsbaar als u géén regelmatige updates uitvoert.

HEALTH CHECK

WordPress 5.3 is voorzien van een nieuwe feature: “health check”. Deze controleert op een aantal functies en geeft soms ‘alarmerende’ waarschwuingen. Deze waarschuwingen zijn mede gerelateerd aan de nieuwe Gutenberg-editor, en een melding over cURL-problemen, die sinds versie 5.0 onderdeel uitmaakt van WordPress. Op de WordPress fora zijn daar diverse topics over geopend inmiddels.

https://wordpress.org/support/topic/site-health-status-3/
https://wordpress.org/support/topic/site-health-curl-issues/
https://wordpress.org/support/topic/your-site-could-not-complete-a-loopback-request-3/

En nog veel meer: https://wordpress.org/search/loopback+request+cURL+error+28/?forums=1

We hebben zelf geconstateerd dat de melding over cURL-problemen ‘komen en gaan’.  We hebben dit nog in onderzoek. Het lijkt geen probleem op onze servers te zijn. Eén oorzaak lijkt te zijn het gebruik van bepaalde beveiligings-plugins die soms het uitvoeren van code blokkeren.

Ook zijn er meldingen over PHP-versies en wordt u aangeraden deze te upgraden naar ‘de laatste versie’. Wij werken altijd met een courante, recente, PHP-versie. We waken er echter voor niet altijd de állerlaatste versie direct te implementeren omdat we daarin afhankelijk zijn van de beschikbaarheid er van via DirectAdmin én het implementeren van de allernieuwste versie mogelijk problemen kan leveren voor onze cliënten. Daarnaast kunt u in  DirectAdmin zelf uw voorkeur instellen. Sommige cliënten hebben nog steeds een hele oude PHP-versie ingesteld. Pas deze eventueel aan.

LIEVER GEEN OMKIJKEN NAAR?

Hebt u liever geen omkijken naar het software-onderhoude van uw website? Voor slechts €17,50/jaar (ex BTW) regelen wij de updates van WordPress en de plugins (niet voor thema’s!). Klik hier voor meer informatie over onze managed wordpress oplossing.

ONDERHOUD IS NIET INBEGREPEN BIJ HOSTING

Wilt u zelf uw website onderhouden en het niet uitbesteden aan ons, dan hebben wij daar uiteraard alle begrip voor. Er kunnen namelijk veel redenen zijn, afgezien van de (bescheiden) kosten van een managed oplossing, waarom u ons liever géén toegang tot uw website geeft (AVG, omzetcijfers, klantenbestand, enz). Dit wordt echter afgedekt door de verwerkersovereenkomst (u bent verplicht, in veel situaties, die met ons af te sluiten).

Echter, we hopen dat u in voorkomende situatie dan ook begrip hebt voor het feit dat u ook zélf verantwoordelijk bent voor het oplossen van eventuele problemen en wanneer u ons hier alsnog voor inschakelt wij hiervoor ons reguliere uurtarief in rekening zullen moeten brengen. Ook kunnen we niet altijd per direct uw probleem oplossen in dergelijke gevallen.

We weten dat dit wellicht heel vervelend kan overkomen, en we vinden het ook vervelend als we u eventueel moeten laten wachten en extra kosten moeten berekenen, maar: laten we het eens vergelijken met het onderhoud van uw CV-ketel. Als u géén onderhoudscontract afsluit voor uw CV-ketel bent u zelf verantwoordelijk. Laat u dan, bij een storing, de installateur langs komen dan moet u hem (of haar) daar ook een vergoeding voor betalen. Onderhoud van uw website is nadrukkelijk niet bij uw hosting pakket inbegrepen.

 

Wijzigingen GMail SMTP instellingen

nieuwsbrief emailGmail heeft wijzigingen doorgevoerd in haar systemen die op dit moment langzaamaan uitgerold worden. Dit heeft tot gevolg dat cliënten die gebruik maken van de Gmail suite gekoppeld aan onze servers foutmeldingen (kunnen) krijgen.

De oplossing hiervoor is:

  • afname SSL certificaat, inclusief SSL voor de mail. Daarna stelt u de SMTP in op poort 465 (SSL).
  • email via poort 25 verzenden (“onveilig”).
  • de Gmail SMTP gebruiken (aanbevolen).

Let wel: het probleem wordt dus niet door onze dienstverlening veroorzaakt, hier zijn geen wijzigingen in aangebracht.  Het gebruiken van de Gmail SMTP wordt aanbevolen omdat u dan zeker weet dat bij verdere wijzigingen van de kant van Google’s Gmail er niet wederom problemen ontstaan.

Zie ook, voor meer informatie, de onderstaande links.

https://support.google.com/a/thread/38752674?hl=en

https://gsuiteupdates.googleblog.com/2020/04/improve-email-security-in-gmail-with-TLS.html

https://kinsta.com/nl/kennisbank/gratis-smtp-server/

Ernstig WordPress beveilingslek contact-form-7-datepicker plugin.

wordpress logoDe plugin “contact-form-7-datepicker”, een toevoeging voor de populaire plugin ContactForm7, bevat een ernstig beveiliginslek. Met contact-form-7-datepicker is het mogelijk een datumveld-kiezer toe te voegen aan ContactForm7 formulieren.

De fout is dusdanig ernstig dat contact-form-7-datepicker inmiddels uit de WordPress bibliotheek is verwijderd.

Het betreft hier een XSS (Cross-site scrpting) probleem.

Het probleem wordt veroorzaakt doordat de invoer die de webapplicatie ontvangt (zoals cookie, url, request parameters) niet juist wordt verwerkt en hierdoor in de uitvoer terechtkomt naar de eindgebruiker. Via deze bug in de website kan er kwaadaardige code (JavaScript, VBScript, ActiveX, HTML, Flash etc.) geïnjecteerd worden. Hiermee kunnen onder meer sessiecookies worden bekeken, sessie van een gebruiker worden overgenomen, functionaliteit van een website worden verrijkt of onbedoelde acties voor een gebruiker worden uitgevoerd. (Wikipedia)

De makers van de plugin zijn niet van zins het probleem op te lossen(!) en dus blijft de kwetsbaarheid bestaan. Op dit moment is de plugin actief op ca. 100.000 websites. Ons zéér dringende advies is om, wanneer u de plugin gebruikt, deze per direct te verwijderen.

Geen zorgen over WordPress onderhoud, software en beveiligingsupdates of geen tijd om uw website up to date te houden? Maak gebruik van onze Managed WordPress oplossing. Kijk hier voor meer informatie.

Meer informatie/bron: Wordfence.

Valse emails met facebook herstelcodes

Vijf tips en trucs voor Facebook MarketingEr gaan op dit moment emails rond die lijken van Facebook afkomstig te zijn. Ga hier niet op in tenzij u zeker weet zelf uw wachtwoord reset te hebben aangevraagd. On het artikel “Ik heb een e-mail ontvangen waarin staat dat ik een nieuw Facebook-wachtwoord heb aangevraagd, maar dat heb ik helemaal niet gedaan” legt Facebook de juiste werkwijze uit.

De emails sturen een verificatiecode naar je, en vragen je in te loggen op facebook met deze code en een nieuw wachtwoord in te stellen. Zodra je dat doet onderscheppen ze je gebruikersnaam en wachtwoord en hebben daarmee toegang tot je privé of zakelijke facebook-profiel.

De emails lijken bedriegelijk echt en zijn in goed Nederlands opgesteld. Verwijder dergelijke email direct en klik niet op de links.

UPDATE
Er komen ook veel ‘reset’ verzoeken zogenaamd afkomstig van Twitter en WordPress.com binnen.