Coronacrisis en uw (online) bedrijfsvoering

corona bedrijfsvoering economische schade ondernemersDe corona-crisis laat (nu al) diepe sporen na. Niet alleen op het gebied van aantallen patiënten en, erger nog, grote aantallen sterfgevallen in veel landen om ons heen maar ook bij ondernemingen hakt het er flink in. Bedrijven hebben gigantische economische schade. De overheid, de belastingdienst, treft ondersteunende maatregelen.

Hoewel vervelend dat er financiële schade is, en voor sommige ondernemers betekent dit zelfs het einde van hun bedrijf, gaat gezondheid boven alles.

Kantoor gesloten voor bezoek

Voor ons betekent de virus-uitbraak dat wij alle contacten met cliënten, familie en anderen tot het absolute minimum beperkt hebben. Wij hebben een kantoor aan huis en kunnen dus gewoon onze activiteiten blijven uitvoeren. Wel hebben we een aantal zaken uitgesteld, zoals de migratie van de (voormalige) “parkstad”-server. Mede omdat onze colocator, terecht, ook een beperking heeft ingesteld op contacten. Daarnaast is ons kantoor gesloten voor bezoek.

Paradoxaal: kansen in tijd van crisis

Paradoxaal genoeg biedt deze tijdelijke “activiteitenstop” ook mogelijkheden voor (sommige) ondernemers of op zijn minst zorgt het voor tijd om iets (anders) te doen. Immers, veel van u zijn nu noodgedwongen thuis aan het werk, net als wij. Maar thuiswerken heeft zijn beperkingen; het aantal activiteiten die je kunt uitvoeren is vaak gebonden aan online activiteiten. Niet alles is beschikbaar online, klantafspraken vervallen bijvoorbeeld. Dus veel tijd die anders verloren ging aan onder andere  reistijd, vergaderen en klantbezoek is nu opeens beschikbaar.

Cardioloog Robert Tieleman van het Martini Ziekenhuis schrijft op LinkedIN:

De business as usual houding is goed voor de business maar dodelijk voor de kwetsbaren. [..] Het ligt in de verwachting dat wanneer dit coronavirus zich gedraagt als alle andere respiratoire virussen, de epidemie nog minimaal 7 weken voortduurt. Zonder strikte maatregelen zal dit bij de huidige toename leiden tot meer dan 1 miljoen zieken in ons land. [..] Daarom deze oproep: Nederland, ga in zelfisolatie en onthoud uzelf van fysiek contact met elkaar. Dit om een nog grotere ellende dan nu al in Italië aanwezig is af te wenden.

Wij geloven, zie eerder, dat isolatie inderderdaad noodzaak is, voorzover mogelijk, en roepen ook iedereen op dit zoveel mogelijk toe te passen. Maar hoe kom je die tijd dan door? Je kunt dan natuurlijk een beetje browsen op internet, de hele dag sociale media volgen of Netflix kijken maar de tijd kan ook anders ingezet worden. Bijvoorbeeld door u voor te bereiden op ‘na de crisis’. Want dat er een einde komt aan deze crisis is uiteraard iets wat vast staat.

De verwachting is dat het maximaal ongeveer zeven weken zal duren nog. In die zeven weken kunnen we ons druk gaan maken over van alles maar we kunnen dus ook de vrijgekomen tijd nuttig(er) besteden. Bijvoorbeeld via het volgen van een online cursus, plannen maken voor ‘de tijd hier na’, of werken aan een (nieuwe) website. Zodat je straks, als het normale leven (hopelijk) weer goed op gang komt je als ondernemer extra sterk hier uit gaat komen. Of op zijn minst om ‘de verveling te bestrijden’.

Nog een paar survivial-tips:

  • als klanten afspraken ‘afbellen’: plan direct een nieuwe afspraak, bijvoorbeeld voor eind april of begin mei;
  • stiltstand is achteruitgang. Dus bankhangen voor Netflix? Besteed liever de vrijgekomen tijd aan innoveren! Ga werken aan nieuwe ideeën, diensten, producten;
  • zorg voor een vast dagritme. Niets zo funest als een ‘werklozenritme’.

Financiële voorbereiding

Bereid u ook voor op de financiële gevolgen van deze virus-uitbraak. Zoals gezegd zullen er ondernemingen zijn die gaan ‘omvallen’. Dat betekent dat u mogelijk uw facturen niet meer kunt innen. Met alle gevolgen van dien. Vooral nu de overheid heeft besloten dat scholen dicht gaan, horeca gesloten moet worden enzovoorts. Vergewis u er van dat afnemers in staat zullen zijn uw leveringen en diensten te betalen.

Zeker in de Horeca zullen ‘klappen vallen’; meer dan 400.000 mensen werken in deze sector en worden naar huis gestuurd. Een groot deel er van moet wel doorbetaald worden, een deel van hen zal een beroep op het UWV gaan doen voor een uitkering. Veel (kleinere) horeca-ondernemers zullen dit niet kunnen opbrengen… en of er voldoende overheidssteun komt is maar de vraag. Daarnaast zal het leiden tot een kettingreactie. Immers, bijvoorbeeld: webhosters zoals wij hebben veel horecabedrijven als klant. Net als hun toeleveranciers. Waar moet de overheid beginnen met compenseren en waar houdt het op? Je kunt lastig de gehele keten gaan compenseren en het zou mij niet verbazen als veel ondernemers straks met lege handen staan.

Tot slot: mocht het voor uw bedrijf op dit moment, of later in deze moeilijke periode, niet mogelijk zijn de factuur te voldoen voor de hosting omdat U bijvoorbeeld uw bedrijf noodgedwongen moet sluiten en er daarom geen inkomsten meer zijn neem dan contact met ons op wanneer u een factuur ontvangt. Dan spreken we een regeling met u af, bijvoorbeeld voor uitstel van betaling.