Email forwarding? Voorkom blacklisting en stop spam!

Email forwarding wordt door sommige clienten nog steeds actief gebruikt. Toch raden we dit ten zeerste af omdat meer en meer providers, in het bijzonder Ziggo en Gmail, regelmatig forwarding-mail als “spam” markeren.

nieuwsbrief email gmailEmail forwarding staat daarom in principe uit. Nieuwe aangemaakte accounts krijgen geen optie voor forwarding aangeboden.

De reden hiervoor is dat wanneer u gebruik maakt van email forwarding spammers ongeverifieerde email kunnen sturen, deze doorgaat naar de dienst of aanbieder waar u naar forward en deze aanbieder vervolgens uw domeinnaam en, in het ergste geval, onze servers op een ‘blacklist’ kan zetten.

Wanneer er klachten komen vanuit het datacentrum, sturen wij deze “abuse meldingen” naar u door. U bent de aangewezen persoon om het zelf op te lossen door te stoppen met het gebruik van forwarding of alleen te forwarden naar een mailbox binnen uw eigen domen/onze server.

De functionaliteit staat bij sommige accounts vanuit het verleden nog aan, maar het is niet aan ons om de abuse meldingen te voorkomen. Dat kunnen wij niet.

De melding kan namelijk ook door klachten van de ontvangers worden veroorzaakt, doordat zij bijvoorbeeld mail als “spam” markeren, zonder te beseffen dat zij daarmee de eigen domeinnaam en/of domein van de organisatie waarvoor zij werken markeren als spammer.

Wij gebruiken DirectAdmin om de servers te managen.

Het probleem met spam is dat, als de juiste blokkades niet aanwezig zijn, uw DA-server spam doorstuurt naar (bijvoorbeeld) Gmail, wat ertoe kan leiden dat Gmail denkt dat de spam afkomstig is van de server, waardoor het server IP-adres op de zwarte lijst komt te staan, ook als de spam kwam ergens anders vandaan.

Een ander probleem is dat, als Gmail vervolgens vaststelt dat het bericht spam is, het kan worden geweigerd op de Gmail-server, waardoor het wordt teruggestuurd naar uw DA-box om uit te zoeken wat er mee moet gebeuren. Omdat de afzender niet vanaf de server (uw domein) komt en de uiteindelijke ontvanger Gmail is (wat werd geweigerd), probeert de mailserver-software, Exim, het terug te sturen naar de oorspronkelijke “afzender”, die bij spam bijna altijd nep/spoofed is (deze headers kunnen vervalst zijn).

Dit veroorzaakt “backscatter“, waarbij Exim een bericht probeert terug te sturen naar een adres dat niet de daadwerkelijke afzender was. Deze backscatter is ook een potentieel gevaar voor het op de zwarte lijst krijgen van uw website, inclusief het IP-adres van onze servers.

Het is daarom van het grootste belang om, wanneer u email forwarding gebruikt, mail die via de forwarding binnenkomt niet te markeren als spam. Daarnaast is het beter om de instructies van Gmail te volgen met betrekking tot het ophalen van email vanaf een email adres buiten Gmail.