Algemene email instellingen
U kunt op twéé manieren gebruik maken van uw email: POP3 en IMAP. Beide methoden hebben hun voor- en nadeel.
Pop3 of IMAP
Bij POP3 worden berichten van onze server gedownload naar uw computer. Dat betekent dat ze niet meer op de server staan.
Bij IMAP worden de berichten op de server bewaard. Daardoor kunt u met meerdere apparaten dezelfde email box uitlezen, email beantwoorden e.d. Een ander groot voordeel van IMAP is dat wij dagelijks backups maken van uw hostingaccount inclusief de email.
Email adres aanmaken
Voor u een email account kunt toevoegen aan uw email programma moet u dit uiteraard eerst aanmaken. Klik hier voor informatie over het aanmaken en beheren van email adressen via DirectAdmin.
Standaard mailserverinstelling voor in-/uitgaande email is:
mail.uwdomeinnaam.nl
(waarbij uwdomeinnaam.nl uw eigen domeinnaam is uiteraard)
Ingeval u een eigen email adres aanmaakt, geeft DirectAdmin bij de aanmaak éénmalig het wachtwoord in beeld. Sla dit meteen op!
Inloggen doet u met uw emailadres als gebruikersnaam + het verstrekte wachtwoord.
Poort instellingen
De poorten die U kunt gebruiken zijn:
Type | Poort | Encryptie | Authenticatie |
IMAP | 993 | SSL | Ja |
IMAP | 143 | nvt | Ja |
POP3 | 995 | SSL | Ja |
POP3 | 110 | nvt | Ja |
SMTP | 465 | SSL | Ja |
SMTP | 587 | STARTTLS | Ja |
SMTP | 25 **) | nvt | Ja |
**) bij veel internetproviders (Ziggo, KPN e.a.) niet meer toegestaan
Testen email instellingen
Lijkt u problemen te hebben met email die niet aankomt? Wilt u uw email controleren?
U kunt uw email testen (gratis) via https://www.mail-tester.com/ of https://www.mailgenius.com/. Komen daar foutmeldingen uit die u zelf niet kunt oplossen, stuurt u ons dan de resultaat-link van de test, dan kunnen wij met u meedenken hier in.