Helpdesk artikelen (FAQ)
< All Topics
Print

Foutmeldingen website

Krijgt u bij het bezoeken van uw eigen website foutmeldingen, bijvoorbeeld een internal server error dan is er een fout opgetreden in de configuratie van uw website.

Een fout in de configuratie van de website is een probleem dat u zelf kunt (en ook zou moeten) oplossen. Kunt u met onderstaande informatie het probleem niet oplossen dan kunt u via de helpdesk een ticket aanmaken met een verzoek aan ons om een analyse van het probleem te doen en een eventuele oplossing te bieden.

server error 500

De foutmelding die je browser geeft is vaak niet bepaald informatief. Er zijn diverse server error foutcodes. Server Error 500 is de meest voorkomende en een behoorlijk generieke foutmelding.

Dat de foutmelding niet veel informatie geeft heeft twéé redenen:

  1. de browser wéét niet wat er fout gaat op de server
  2. immers een server communiceert dat niet naar buiten toe, al was het maar uit veiligheidsoverwegingen.

De foutmelding is dus alleen aan de serverkant bekend en wordt voor u, als website eigenaar, vastgelegd in de logbestanden.

Foutmeldingen website oplossen

De “website doet het niet dus er is vast iets mis bij de webhost”. In 99,99% van de gevallen is dat niet zo. Een server error betekent namelijk dat de server wel online is, maar niet weet hoe uw website getoond moet worden aan de bezoeker omdat er een fout in de website of de configuratie is geslopen.

Deze fout veroorzaakt in de ‘error-logs’ een melding en als u die raadpleegt is door de uitgebreide foutmelding meestal ook de oplossing snel gevonden.

Bij Joomla en WordPress websites zijn het vaak componenten of plugins die een storing veroorzaken. Of de inhoud van bijvoorbeeld het .htaccess-bestand. Soms is het een update van het programma dat het veroorzaakt, denk aan de beruchte storing met WordPress 5.4.

Logs benaderen in DirectAdmin

Server Error Logbestanden DirectAdmin 01

Wordt u geconfronteerd met een dergelijke storing, log dan in op Directadmin en klik onder “Your Account” op “Logs” (afb).

Server Error Logbestanden DirectAdmin 02

Klik bij de “Web Error Log” op “10 lines” of “100 lines”. Er opent een pagina met foutmeldingen. Analyseer de foutmeldingen, kijk bijvoorbeeld naar welk script de melding veroorzaakt. Het lijkt vaak onbegrijpelijke toestand die je daar ziet, maar meestal kun je na het doorlezen van (de laatste) logregels er wel iets van maken.

Een voorbeeld van zo’n foutmelding:

[Sun Feb 06 12:44:07.735159 2022] [core:alert] [pid 3996013:tid 140275170313984] [client 84.83.XXX.XXX:58854]
/home/user/domains/domain.nl/private_html/.htaccess: Invalid command ‘php_flag’, perhaps misspelled or defined by a module not included in the server configuration

In dit geval zit er in het bestandje .htaccess dus een opdracht die niet toegestaan of ongeldig is. Door het corrigeren of verwijderen van deze opdracht is het probleem opgelost.

Krijgt u een blanco scherm, dan zijn er géén foutmeldingen gelogd. In de praktijk zal dit, bij een server error nooit het geval zijn.

Inhoud