Email Instellingen
Onderstaande informatie voor uw email instellingen. Door de variatie in besturingssystemen (Windows, iOS, Linux, Android) en email programma’s is het voor ons niet eenvoudig voor alle software informatie beschikbaar te stellen. Neem de informatie onderstaand door en raadpleeg eventueel de handleidingen en online informatie van uw leverancier(s).
Problemen met uw email? Email komt niet aan? U kunt uw email testen via Mail-Tester. Lees hier meer over het gebruik van Mail-Tester: https://www.brinkhost.nl/verzenden-email-via-uw-account/
Server instellingen
Als server voor in- en uitgaande email kunt u instellen:
mail.uwdomeinnaam.nl (vervang ‘uwdomeinnaam.nl‘ met uw eigen domeinnaam).
U kunt ook de naam van de server waarop uw website is gehost instellen. Nadeel hiervan is dat wanneer op termijn er een eventuele verhuizing of migratie naar een nieuwe server wordt gedaan u de instellingen moet aanpassen.
EMAIL VIA SSL
Wilt u via SSL email gebruiken, dan dient u de naam van de server te gebruiken waarop uw website gehost is en/of zelf SSL af te nemen voor uw domeinnaam/email. Vraag ons eventueel om dit adres als U het niet weet.
Let op! Voor het gebruiken van SSL beveiligde email moet u wel een SSL-certificaat geacitiveerd hebben, kijk bij de handleidingen hoe u dat kunt aanzetten. Klik hier voor meer informatie als uw account géén SSL certificaat heeft.
De poorten** die U kunt gebruiken zijn:
Type | Poort | Encryptie | Authenticatie |
IMAP | 993 | SSL | Ja |
IMAP | 143 | nvt | Ja |
POP3 | 995 | SSL | Ja |
POP3 | 110 | nvt | Ja |
SMTP | 465 | SSL | Ja |
SMTP | 587 | STARTTLS | Ja |
SMTP | 25 | nvt | Ja |
Thunderbird Email instellen
(Voorbeeld)
→ gebruik uw eigen domeinnaam!
→ dit voorbeeld gaat uit van Thunderbird Email
Inkomende mail
Voor het ophalen van de inkomende mail gaat u naar de
→ serverinstellingen
→ kies het verbindingstype (SSL)
De poort wordt meestal automatisch gekozen.
Uitgaande mail
Voorbeeld van beveiligde uitgaande mail (Thunderbird).
→ Ga naar de account instellingen;
→ klik op de instellingen “SMTP-server” (onderaan het scherm);
→ kies de juiste instellingen voor de mailserver;
→ stel de juiste beveiligingsmethode in.
De poort wordt meestal automatisch gekozen.
Raadpleeg de handleiding van uw email programma voor meer informatie hier over.
** niet alle internetproviders staan toe dat U email gaat verzenden buiten hun netwerk om. Raadpleeg bij problemen éérst de informatie van uw internetprovider met betrekking tot het verzenden (SMTP) van email.
Krijgt u foutmeldingen, sla deze dan altijd op en stuur ze naar ons als u onze hulp wilt inschakelen. U kunt bijvoorbeeld met de [Prt Scr] toets een schermafdruk maken en deze via het helpdeskformulier meesturen.
Outlook Email
(voorbeeld)
Ga naar: account instellingen
→ Meer instellingen
→ Uitgaande email
Vink de betreffende optie daar aan.
Windows 10 Email app
- Maak een nieuw account aan middels Account toevoegen ⇒ Accounts Beheren ⇒ Account toevoegen
- Kies het type account dat u wilt gebruiken: POP3 of IMAP.
– POP3 ⇒ email wordt niet langer dan de opgegeven termijn op de server bewaard maar op uw device opgeslagen;
– IMAP ⇒ email wordt op onze servers opgeslagen. Nadeel IMAP: de ruimte gaat af van uw hosting account. - Voer de vereiste gegevens in en klik op Aanmelden. Voor de meeste accounts zijn dit uw e-mailadres en wachtwoord.
- Klik op Gereed. Uw gegevens worden gesynchroniseerd zodra uw account is ingesteld.
Volg de instructies op de Microsoft website, en kies voor geavanceerde instellingen als bovenstaande niet werkt. In de meeste gevallen is het raadzaam direct te kiezen voor de optie ‘geavanceerd’ zodat u zelf de mailserver- en poortinstellingen kunt instellen.
Apple-producten
Helaas hebben wij geen Apple voorbeelden. Daarbij zijn de iphone, ipad en macbook instellingen verschillend. Apple eist daarnaast dat voor email de domeinnaam en de mail-subdomein exact hetzelfde certificaat hebben. Voor ondersteuning hiervoor bij problemen moeten wij U daarom meestal doorverwijzen naar Apple. Zie ook https://support.apple.com/nl-nl/HT203995
Voorbeeld Thunderbird
“Rechtsklik” op het Account
→ Settings
→ Outgoing SMTP
Klik daar op de knop [Edit SMTP] en activeer de juiste authenticatie-instelling (zie voorbeeld)
Webmail (RoundCube)
Wij maken gebruik van de RoundCube webmail. Log in op roundcube via (voorbeeld)
http://www.uwdomeinnaam.nl/roundcube/
Als gebruikersnaam gebruikt U vervolgens uw email adres en het bijbehorende wachtwoord.
GMAIL
Gebruikt U Gmail (Google) kijk dan hier voor meer informatie. Gebruik de ‘send as’ oplossing die Gmail heeft.
Email instellingen DMARC en DKIM (Gmail foutmelding)
Van sommige cliënten krijgen wij bericht dat emails naar Gmail niet aankomen c.q. direct retour komen. De oorzaak hiervoor is dat uw mailbox in dat geval minimaal de DKIM instelling (sleutel in uw DNS records) aan moet hebben (dit kunt u controleren onder de DNS-instellingen van uw website).
Deze staat, wanneer Gmail de email direct retour stuurt, in de meeste gevallen uit. De reden dat deze standaard (meestal) uit staat heeft te maken met de vraag of u een eigen mailserver gebruikt of bijvoorbeeld gebruik maakt van een extern DNS bij een andere provider of diensten als CloudFlare. Dit weten wij niet en daarom zetten wij deze in principe niet ongevraagd aan.
DKIM aanmaken
Log in op DirectAdmin en ga naar de email instellingen
Klik hier op “E-Mail Accounts”, u ziet vervolgens een scherm als onderstaand:
Klik op de button [Enable DKIM]
Wacht een paar minuten en probeer daarna nogmaals te verzenden naar een Gmail account. In nagenoeg alle gevallen is het probleem daarmee opgelost.
DMARC record aanmaken
u kunt in uw DNS-instellingen tevens een DMARC record aanmaken. Een DMARC record is persoonlijk qua instellingen. U kunt de inhoud voor een dergelijk record via bijvoorbeeld deze website aanmaken: https://dmarcian.com/dmarc-record-wizard/
Ga vervolgens in DirectAdmin naar “Your Account > DNS Management”
Scroll daar naar beneden en vul het record in bij het TXT-veld, klik daarna op [Add]
De wijziging wordt toegevoegd aan uw DNS.
U kunt uw email vervolgens testen via Mail-Tester.
Ondervindt u nog steeds problemen? Neem dan contact met ons op.
Email forwarding
Email forwarding staat in principe uit. De reden hiervoor is dat wanneer u gebruik maakt van email forwarding spammers ongeverifieerde email kunnen sturen, deze doorgaat naar de dienst of aanbieder waar u naar forward en deze aanbieder vervolgens uw domeinnaam en, in het ergste geval, onze servers op een ‘blacklist’ kan zetten.
Dat heeft dus niet alleen voor ú gevolgen, maar voor al onze klanten. Gebruik, wanneer u bijvoorbeeld met Gmail uw email bij ons wilt uitlezen, daarvoor de door de aanbieders geboden oplossingen voor het uitlezen van uw mailboxen bij ons.
Verbindingsproblemen
Sommige cliënten ervaren soms “verbindingsproblemen” met de servers dat wil zeggen er volgt een melding als:
- “Kan geen verbinding maken met de Server”
- Email kan niet verzonden worden wegens een melding als
550 relay not permitted, authentication required / Relay niet toegestaan
en soortgelijke meldingen.
Oplossing: Schakel SMTP-verificatie in voor het POP- of IMAP-account.
Het gebruik maken zonder verificatie van onze diensten is per definitie onmogelijk om ondermeer spam en oneigenlijk gebruik te voorkomen!